Friday, August 16, 2019

E-FOLIO PEMBENTUKAN ORGANISASI MENGIKUT KERANGKA PENTADBIRAN RASULULLAH S.A.W


Image result for logo polisas 
DUA2022
PENGURUSAN DALAM ISLAM

E-FOLIO:
PEMBENTUKAN ORGANISASI MENGIKUT KERANGKA PENTADBIRAN RASULULLAH S.A.W

Nama
No. Matriks
NUR FARHANAH BINTI MOHD RASDI
02DSK18F2007
NOR NADHIRAH BINTI NORDIN
02DSK18F2009
NUR FAIZAH BINTI MOHAMMAD
02DSK18F2013
SITI AISYAH BT MOHAMMAD
02DSK18F2037
NURUL IZZAH BT ZULKIFLI
02DSK18F2035
ISYRAF BINTI AZIZAN
02DSK18F2021

Pensyarah: Puan Nurul Fuaddi Binti Sulaiman


Penghargaan


Syukur Alhamdulillah kami panjatkan kehadrat illahi kerana dapat juga kami selesaikan tugasan ini dengan jayanya. Kami mengucapkan setinggi penghargaan kepada pensyarah yang mengajar kami Pegurusan Dalam Islam DUA2022 iaitu Puan Nurul Fuaddi binti Sulaiman. Terima kasih diucapkan kepada beliau kerana telah memberikan tugasan ini sejurus memberi tunjuk ajar dan membantu kami dalam melaksanakan E-folio ini. Tidak lupa juga diucapkan kepada rakan rakan yang banyak membantu kami secara langsung atau tidak langsung sepanjang merealisasikan tugasan ini. Selain menyelesaikan tugasan ini kami juga memperolehi pelbagai ilmu organisasi yang mana mendorong kami menjalankan tugas dengan penuh amanah, dedikasi dan tekun. Pada dewasa kini pelbagai pembangunan dari segenap sudut begitu pesat membangun, begitu juga lah pembangunan dalam bidang pendidikan dan sebagainya dimana berpandukan kepada zaman zaman dahulunya contoh di zaman kegemilangan yang terbina di zaman Rasulullah S.A.W. Oleh itu, Kita haruslah sentiasa mengamalkan konsep konsep yang wujud dalam organisasi agar hidup kita lebih berjaya dan sistematik.

Pengenalan

·         Allah SWT telah mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai pembawa rahmat ke seluruh alam sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Anbiya', ayat 107. Alam bermaksud seluruh makhluk ciptaan Allah SWT. Dinamakan sebagai Alam kerana ia adalah alamat atau tanda kewujudan, keagungan dan kekuasaan Allah SWT, Tuhan Sekalian Alam
·         Dalam perspektif islam kehidupan manusia digalakkan untuk sentiasa mengamalkan prinsip berorganisasi.
·         Manusia digalakkan bermusafir secara berjemaah dan melantik salah seorang daripada mereka sebagai ketua.
·         Bentuk pemerintahan dan pentadbiran negara yang sistematik dalam islam telah diasaskan oleh Rasullullah S.A.W. Walaupun negara pertama yang diasaskan baginda adalah bentuk yang amat sederhana namun sudah mencukupi untuk dijadikan panduan dan model bagi pemerintahan dan pentadbiran sebuah negara islam yang unggul
·         Baginda bukan sahaja seorang penyebar Islam, panglima tentera, negarawan tetapi juga seorang pentadbir yang berwibawa. Baginda memerintah Madinah selama 10 tahun. Ameer Ali dalam bukunya:

The Spirit of Islam:

  Menyimpulkan bahwa yang bermaksud
“kerja yang dilakukan (rasulullah s.a.w) pada waktu yang singkat akan sentiasa menjadi salah satu pencapaian yang terindah dalam catatan sejarah”

·         Dengan menjadikan Al-Quran dan as-sunnah sebagai asas utama pentadbiran Islam, kedua-dua sumber tersebut telah berjaya menggariskan asas-asas pemerintahan dan  pentadbiran sebuah negara Islam.
·         Organisasi yang terbina melalui zaman baginda amat mempengaryhu masyarakat seluruh dunia dan dapat dijadikan contoh asas untuk negara yang kian membangun.

Pengorganisasian dapat ditakrifkan sebagai:

 Pengorganisasian ataupun penyusunan merujuk kepada:

·         proses pembahagian setiap sumber yang ada, samada manusia, benda atau perkara pada kedudukan yang sesuai, kegunaan yang munasabah, fungsi yang jelas dan peranan yang berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.

        Diantara kepentingan penyusunan adalah seperti berikut:

·                     Tenaga dan sumber organisasi yang terhad dapat dimanfaatkan   secara optimum.
·                     Warga organisasi akan disusun dan diberikan tugas secara tepat dan sesuai dengan Kepakaran,pengalaman,kecenderungan, kemampuan serta potensi
·                     Memanfaatkan bakat dan potensi yang ada untuk keberhasilan matlamat organisasi.
·                     Dapat mengelakkan pembaziran.
·                     Mewujudkan penyelarasan.
·                     Dapat melakukan penambahbaikan.
·                     Memastikan matlamat serta objektif organisasi tercapai.


 PEMBENTUKAN ORGANISASI MENGIKUT KERANGKA PENTADBIRAN RASULLULLAH S.A.W

·         Pentadbiran Rasulullah s.a.w di Madinah menjadi titik tolak kepada permulaan kebangkitan Islam sekaligus menjadikan Madinah sebagai sebuah negara yang berpaksikan ajaran yang terdapat pada kitab suci al-Quran dan al-Sunnah sebagai rujukan utama dalam urusan pentadbirannya.

·         Lebih penting lagi, dengan kecekapan dan kecerdasan Rasulullah s.a.w sebagai seorang pesuruh Allah dan juga ketua bagi sesebuah negara, baginda telah berusaha memperkenalkan dan menyebarkan agama Islam bukan sahaja di Madinah semata-mata bahkan juga di luar kawasan Madinah seperti di Habsyah.


Berikut adalah pendekatan yang dilaksanakan Rasulullah s.a.w ketika berhijrah ke Madinah adalah seperti yang berikut:

1.saidina Ali bin Abi Talib menggantikan baginda di tempat tidur

2. Berhijrah pada waktu malam Bersama sama saidina Abu bakar as siddiq.

3. Baginda dan Saidina abu bakar memilih jalan yang jarang jarang dilalui oleh orang quraisy

4. Baginda dan saidina abu bkar bersembunyi di gua Thur selama 3 hari

5.  Asma binti Abu bakar membekalkan makanan semasa baginda bersembunyi di gua Thur.

6. Abdullah bin Abu Bakar ditugaskan untuk mendengar perkabaran kaum quraisy dan penyampai berita kepada rasullullah s.a.w dan saidina abu bakar pada malam hari.

7.  Amir bin Furaihah ditugaskan untuk menutup kesan tapak kaki baginda, abu bakar, Abdullah dan asma melalui kesan tapak kaki binatang ternakannya.

8.  Seorang yahudi, iaitu Abdullah bin uraiqat menunjukkan jalan yang paling selamat ke Madinah.


Rasulullah s.a.w juga telah berjaya untuk menyatukan para penduduk Madinah yang berbilang agama dan keturunan selepas perpecahan mereka yang berlangsung dalam suatu tempoh yang agak lama. Demi mengeratkan hubungan sesama masyarakat Islam pula, baginda telah mempersaudarakan golongan Muhajirin dan Ansar sebagai langkah memperkasakan kekuatan Islam itu sendiri di mata penduduk Madinah yang bukan beragama Islam.

Penggubalan Piagam Madinah juga bertujuan untuk menyatukan dan mendamaikan antara kaum kaum yang terdapat di madinah yang sentiasa bertelagah pada masa kedatangan islam selain untuk menjadi tanda penerimaan rasullullah S.A.W sebagai ketua negara Madinah.

Intipati lain yang terdapat pada piagam Madinah juga menjelaskan tentang mengekalan struktur kekeluargaan masyarakat Madianh yang tidak bertentangan dengan islam disamping pengubahsuaian sebahagian darinya mengikut syariat islamiah. Selain dari itu antara hal yang ditekankan dalam piagam Madinah juga adalah kebebasan dalam menjalankan kegiatan ekonomi kepada semua penduduk yang mana selama ini dikuasai oleh golongan yahudi.

Dalam penyusunan undang-undang pentadbiran negara, Rasullullah SAW merujiuk pada Al Quran dan As-sunnah Baginda sendiri sebagai panduan selaras dengan kota Madinah yang dikenali sebagai sebuah negara islam. Selain itu juga, sistem Syura turut dilaksanakan yang mana majlis ini dianggotai oleh sahabat sahabat yang telah dipilih oleh Baginda sendiri. Kaedah dipraktikkan dipelbagai bidang bukan sahaja di politik tetapi di sektor ekonomi.

Kepemimpinan Etika Berlandaskan Nabi Muhammad

Kepemimpinan etika adalah kelakuan memimpin yang bersandarkan nilainilai etika dan menghasilkan kebaikan untuk semua pihak berkepentingan (stakeholders). Trevino et al. (2000) mencadangkan kepemimpinan etika terdiri daripada dua faktor utama iaitu pemimpin sebagai manusia bermoral (moral person) dan pemimpin sebagai pengurus moral (moral manager). Menelusuri watak Nabi Muhammad SAW dalam skop model yang disarankan oleh Trevino el al. (2000), didapati karakter sebagai manusia bermoral dan pengurus moral telah wujud pada diri Rasulullah SAW.

Justeru, watak Rasulullah boleh dijadikan model terbaik dalam mengoperasi konsep kepemimpinan etika. Rajah 3 menunjukkan binaan semula model kepemimpinan etika berlandaskan watak Rasulullah SAW. Elemen manusia bermoral seperti ciri yang ada pada diri Rasulullah dapat memberi implikasi positif dalam merealisasi kepemimpinan etika. Sifat jujur dan amanah dalam diri seorang pemimpin akan menjadikan sesuatu autoriti dan sumber yang diamanahkan selamat daripada disalah guna atau diselewengkan.

Ciri merendah diri akan menjadikan seorang pemimpin dekat dengan pekerja (pengikutnya) dan dapat memahami sesuatu masalah dengan baik. Sifat lemah lembut, pemaaf dan tidak pemarah menjadikan pemimpin senang didekati, dihormati, berorientasikan mencari penyelesaian dan bukan mencari salah dalam menangani sesuatu isu berbangkit serta tidak berdendam dengan pekerja.

 Amalan seperti syura akan meningkatkan komitmen dan rasa penghargaan diri dalam diri pekerja. Justeru, seorang pemimpin yang mahu melaksanakan kepemimpinan beretika perlu terlebih dahulu menjadikan diri mereka sebagai orang berakhlak dengan mencontohi akhlak Rasulullah yang sempurna. Elemen pengurus moral yang terdapat pada diri Rasulullah dapat dirumuskan sebagai peranan menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran (amar maaruf nahi mungkar).

 Seorang pemimpin etika perlu berusaha berterusan menggalak dan membina budaya etika di kalangan ahli organisasi melalui program berasaskan pendidikan rohani. Ini kerana melalui iman yang teguh, seseorang akan dapat merasai perkaitan hubungan dengan Pencipta dan mengubah persepsi melakukan sesuatu semata-mata kerana tuntutan pekerjaan. Sebaliknya, pekerja mampu mengaitkan setiap perbuatan dengan hubungan ketuhanan. Sehubungan itu, mekanisme kawalan kendiri yang berteraskan sumber dalaman setiap individu dapat direalisasikan.

Oleh yang demikian, seorang pemimpin yang mahu melaksanakan kepemimpinan etika perlu menggalakkan amalan nilai-nilai murni dan menyediakan persekitaran yang merangsang pilihan kelakuan yang beretika di kalangan ahli, seperti merangka sistem penilaian prestasi dan imbuhan yang menggalakkan kelakuan etika ahli, program pendidikan jiwa yang berterusan dan kepimpinan berteladan.



Ciri-ciri Organisasi Malaysia Kini Yang Mengikut Kerangka Pentadbiran Rasulullah SAW

Malaysia merupakan sebuah negara islam yang mengamalkan sistem Demokrasi Berp arlimen dan Raja Berperlembagaan yang mana Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong b erperanan sebagai Ketua Negara. Perlembagaan Persekutuan menjelaskan struktur pembahagi an kuasa dalam sistem pentadbiran negara yang meliputi Badan Perundangan(Legislative), Bad an Eksekutif (Executive) dan Badan Kehakiman(Judicial) serta peranan Negeri serta perhubung an antara kedua-duanya.

Sistem Demokrasi Berparlimen





Istilah demokrasi berasal daripada Bahasa Yunani, iaitu DEMOKRATIKA– bermaksud Rakyat dan Kratia adalah Pemerintah.

 • Sistem Demokrasi Berparlimen bermaksud rakyat dapat melibatkan diri dalam sistem pentadbiran negara.

• Rakyat berpeluang membentuk Kerajaan melalui pilihanraya dan bebas memilih perwakilan bagi mengurus negara.

• Pengamalan Sistem Demokrasi Berparlimen bertujuan untuk memperlihatkan landasan
   pemeri ntahan bagi sesebuah negara adalah berteraskan kepada kebebasan/demokrasi.

•Parlimen ialah institusi terunggul dalam sesebuah negara yang mengamalkan prinsip prinsip demokrasi.

 • Salah satu syarat dalam Sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga   badan di dalam sistem pemerintahan, iaitu Perundangan, Eksekutif dan Kehakiman.

 • Malaysia mengamalkan sistem demokrasi berparlimen

KESIMPULAN

kepimpinan dalam organisasi melibatkan semua peringkat. Kuasa bukan hanya kepunyaan pengurusan atasan, malah kepunyaan bersama dan kait-mengait. Mereka yang berada di bahagian pengurusan bawahan atau di bahagian pengurusan pertengahan, juga mempunyai kuasa. Jika mereka bersatu, pasti akan mendatangkan masalah pada pengurusan atasan atau kepimpinan tertinggi. Begitu juga sebaliknya. Berdasarkan kenyataan inilah maka kita jangan berasa hairan betapa seseorang itu yang disanjung dalam mana-mana organisasi,jika diketepikan hingga ghaib begitu sahaja. Kepimpinan juga adalah merupakan faktor yang terpenting dalam memastikan kecekapan dan keberkesanan dalam organisasi yang menginteraksikan kesemua faktor-faktor dalam organisasi secara strategik bagi menuju wawasan, matlamat dan objektif yang ditetapkan.

RUJUKAN


RUJUKAN
Ø  BUKU


·    1.  Asmahan Mokhtar & Nurshahiza Mohamad Isa (2015), Pengurusan Dalam Islam, dicetak oleh Oxford Fajar Sdn.Bhd

·    2.  Dr.Nurhanisah senin, Dr. siti Fairuz bt Ramlan, Yusuf Hawasy, Faiz Muhamad, (2018) Ensiklopedia Akhlak Rasulullah,dicetak oleh Telaga biru


·     3 .Ahmad kamal bin Ariffin, phD, (2016), Ummah, dicetak oleh Telaga Biru

·     4. Dr. Hafiz Ahmad Ajjaj Al Karmi, (2012), Sistem Administrasi Dan Pentadbiran Pada Zaman Rasulullah SAW, dicetak oleh Al Hidayah


·      5. Imam Al Tirmizi (2008), Syamail Muhammad SAW keperibadian Rasulullah versi Bahasa Indonesia dicetak oleh telaga biru

·     6.  Imam Al Tirmizi, (2014), Kenali Rasul kita Muhammad, dicetak oleh Telaga Biru



Ø  INTERNET








 LAMPIRAN















SEKIAN TERIMA KASIH.
                                                                                        











No comments:

Post a Comment